Praktijk voor Massage- en Shiatsutherapie
Massage Therapie
Breuss massage
Dorn Therapie

Dorn therapie is een zachte manuele techniek (zonder kraken) om wervels en gewrichten weer in
de ideale positie, die het lichaam graag aanneemt, terug te brengen.

De basis van de Dorn therapie is het corrigeren van het beenlengte verschil. De meeste mensen hebben een beenlengte verschil maar weten dit waarschijnlijk niet van zichzelf. Uitzonderingen hierop zijn aangeboren beenlengte verschillen en verschil in lengte dat is ontstaan door een operatie.
Het verschil in beenlengte is vaak de oorzaak van bekkenscheefstand en heiligbeenscheefstand
(de wervelkolom staat hierop).
Chronische klachten zijn vaak het gevolg zoals: krommingen in de wervelkolom (scoliose), lage rugklachten, heupklachten, kniepijn, voetproblemen, darm- en blaasproblemen en nekklachten.

De wervelkolom neemt een zeer belangrijke plaats in in ons lichaam.
Het draagt ons hoofd, schouders en armen. Door de wervelkolom loopt ons ruggenmerg, de centrale zenuwstreng die onze hersenen verbindt met alle organen.
Onder "normale" omstandigheden is deze wervelkolom symmetrisch en in statisch dynamisch evenwicht.
Wanneer dit verstoord is door het verschuiven, verdraaid of gekanteld zijn van gewrichtjes zal ons
lichaam uit balans en zullen / kunnen er klachten ontstaan.

De wervelcorrectie gaat in samenspel met de spieren.
De spieren die bij de verschoven wervel of het gewricht  horen, worden door het pendelen van benen of armen zo in beweging gebracht, dat ze de wervel bij het terugschuiven niet meer kunnen fixeren. De spieren kunnen doordat ze zelf spannen en ontspannen door het pendelen de zachte wervelverschuiving niet meer tegengehouden.

Na een totale correctie van de wervels en gewrichten is het raadzaam om 3 tot 4 dagen
geen zware lichamelijke werkzaamheden te doen of onverwachte bewegingen te maken
zoals bijvoorbeeld tennis.

U ontvangt zelfhulpoefeningen om de correcties thuis in stand te houden.

Wanneer Dorn therapie:

Deze methode kan toegepast worden bij ziektes, die direct of indirect samenhangen met de wervelkolom.
De Dorn methode is vrij van ongewenste bijwerkingen en is ongevaarlijk maar zeer werkzaam.

Wanneer kan er niet behandeld worden?

-              Als na een ongeval rug- of gewrichtspijnen optreden zal eerst dmv röntgenopnames vastgesteld
moeten worden of er niets gebroken of gescheurd is.

-              Bij tijdelijke uitval of voortdurende verlammingsverschijnselen zal er gecontroleerd moeten
worden of er geen zenuwstoringen aanwezig zijn.

De Dorn therapie wordt vaak gecombineerd met een Breuss massage of met shiatsu- en massagetherapie.